Räserbyrån fyller 25 år!
Det vill vi fira med en Terrier-festival i dagarna tre.
Terrier-kvällar är evenemang för experimentella möten mellan olika konstformer. Under festivalen möts samtida dans, elektroakustisk musik, jazz, poesi och film i olika konstellationer.
TERRIER #1 fredag 28/4 kl. 19:00 på Skeppsholmsstudion, Slupskjulsvägen 34 på Skeppsholmen i Stockholm. Fri entré.
TERRIER #2 söndag 30/4 kl. 18:00 Stockholms Stadsmissions mötesplats Mariatorget, Mariatorget 10 i Stockholm. Entré 150 kr. Köp biljetter HÄR!
TERRIER #3 onsdag 3/5 kl. 19:00 på FYLKINGEN, Torkel knutssonsgatan 2 i Stockholm. Biljettpris 120/80 kr. Köp biljetter HÄR! eller vid entrén.
Se längre ner på denna sida för information om festivalprogrammet.
Nu anordnar vi tre Terrier-kvällar, med en blandning av bekanta och nya samarbeten, som hyllar vårt etos.
En i Skeppsholmsstudion, som under senare år kommit att bli ett hem för gruppen, där vi har bjudit in Anna Westberg och Siri Jøntvedt att curera programmet. En hos Stockholms Stadsmissions mötesplats Mariatorget, en helt ny plats för oss där vi placerar oss med Lise-Lotte Norelius och Sören Runolf, personer som länge varit med på vår resa. Samt Annika Boholm, Daniel Boyacioglu, Mathias Landaeus och Felice Hapetzeder, nygamla bekantskaper som vi ser fram emot att se vad som kan växa fram ur. Den tredje kvällen återgår vi till Fylkingen, med filmen ’Amen-amen,’ som spelades in i den fantastiska blackboxen vilken föreningen snart måste lämna. Och med en kväll där vi möts i rörelsen, musiken, fantasin och ljuset.
Vi välkomnar er att komma och fira med oss!
TERRIER #1

Skeppsholmsstudion
April 28th 2023, 7pm
Somatic Traces
Anna Westberg and Siri Jøntvedt first met in 1991, at the stairway of 227 West 10th St in New York. Ever since they are friends and colleagues. Now they collaborate on a project in which they investigate their mutual background within the field of Somatics, reflecting on how these practices have affected their individual artistic development as well as that of western contemporary dance.
As curators of this Terrier evening they have invited two more artists, each having their own relationship to Somatics. Following the three presentations, there will be a conversation (in English), that might – or might not – bring some order to the somewhat fluffy concept Somatic practices.
__________________________________________________________________________
Anna Westberg is a dancer from Göteborg, now based in Stockholm. She has a traditional ballet background, which has been dissolved and resurrected with the help of practices such as Kinetic Awareness, Klein, Feldenkrais, Alexander, yoga and Tai Chi. Anna has often performed in small venues like Atalante and Weld, but sometimes on bigger stages like Göteborgs Stadsteater and Stockholms Dansens hus.
Siri Jøntvedt is a dance artist from Oslo, educated at The Norwegian National Ballet School and Merce Cunningham Studio, NYC. Since 1990 she works within the contemporary performing arts field as dancer, choreographer and teacher in Norway and internationally. She often collaborates with musicians and takes a specific interest in the spontaneous moment, where the intuitive and the formal meet and humor and austerity intermingle.
Anna & Siri will perform as a duo, sharing some work from Somatic Traces, an ongoing research & artistic process.
Tova Gerge works with text and performance, connected to the collective Nyxxx and the artist-run platform Skogen. Interested in themes like power, body politics and subversive intimacy. If somatic practices decompose the external images of dance into inner experiences, the exploration presented this evening is called Narcissus’s Death. https://fingervals.wordpress.com/
pavleheidler (they/them) (ADHD-autism) is a movement-and-word artist and activist, educator, and researcher. Their work-ing is meant to be encouraging of the continual re-form-ing in and of the emergent field of queer critical practice. pav is scheduled to be certified as a Somatic Movement Educator of Body-Mind Centering® in the summer of 2023. In this Terrier they will present The Supergiant Star Practice Concerned with the Notion of Dance
TERRIER #2

Mötesplats Mariatorget
30 April 18:00
Köp biljetter HÄR
Välfärdsorkestern som består av de elektroakustiska kompositörerna och musikerna Lise-Lotte Norelius och Sören Runolf möter författaren och koreografen Annika Boholm i ett färskt samarbete speciellt för denna kväll. Med utgångspunkt i Boholms avslutande masterarbete vid Stockholms konstnärliga högskola 2021 och Välfärdsorkesterns långa erfarenhet av samarbeten i olika former låter de text och rumslighet samspela med i stunden komponerade ljudlandskap.
Felice Hapetzeder visar äldre och nyare videoverk som utgår från hans konstnärliga praktiker som bland annat utgår från hur identitet och minne påverkas av olika faktorer. Hans intresse för sociala sammanhang ligger till grund för kvällens urval av de verk som visas.
Räserbyrån i form av Katarina Eriksson och Per Sacklén ingår i en för denna Terrier ny konstellation tillsammans med jazzmusikern Mathias Landæus och poeten Daniel Boyacioglu. Röst tillsammans med musik och dans lirar ihop i en performance där våra enskilda erfarenheter möts, krockar och tillsammans formar ett komplext och unikt uttryck.
Kvällen sker i samarbete med Stockholms Stadsmission och deras Mötesplats Mariatorget.
__________________________________________________________________________
Lise-Lotte och Sören har lång erfarenhet av att verka som både musiker och kompositörer inom EAM. Båda har haft Fylkingen och EMS som viktiga delar av deras skapande, bland andra samarbeten. Räserbyrån har vid flera tillfällen samarbetat med båda och ser nu fram emot att se dem möta Helene Berg med live-video.
VFO – Välfärdsorkestern (Lise-Lotte Norelius och Sören Runolf) tar er med på en kontemplativ resa genom ett landskap befolkat av skygga begrepp såsom threshold, split-point, trigger, distorsion, snus, loop-starter, timmerflottning, crossover, drömmar, desinformation, jämställdhet, center-frequency, Q, valfläsk och feedback, låg impulskontroll, avfallssampling och statistisk analys, kaffe och bullar, livet och döden, kärleken och musiken, apné och gdi, kreosot och ozon, lustgas och växthus, dagens nyheter och den svenska välfärdens bleknande gloria.
Lise-Lotte Norelius är musiker och kompositör med bakgrund inom slagverk. Hon har erfarenhet från traditionell afrikansk musik likväl som fri improviserad musik och experimentell rock, bl.a. som slagverkare i gruppen Anitas livs. Hon använder sig av egentillverkade instrument och digitala verktyg och skänker sina kompositioner till dansföreställningar en stark rytmisk nerv och kvalitet. Lise-Lotte besitter en unik förmåga att bygga suggestiva ljudmiljöer och hennes musikaliska arbeten håller genomgående hög konstnärlig kvalitet, något som gjort att Räserbyrån arbetat med henne återkommande sedan slutet av 90-talet. Lise-Lotte var med och startade Syntjuntan som fick mycket uppmärksamhet för sina workshops och konserter med egentillverkade instrument av tygmaterial. Lise-Lotte studerade elektroakustisk komposition vid Musikhögskolan i Stockholm 1998-2002.
https://www.lise-lottenorelius.se/
Sören Runolf: Born 1954 in Stockholm, Sweden. Featured the swedish improvisation groups Lokomotiv Konkret and Too Much Too Soon Orchestra. He plays cello and electric guitar. He’s currently working as a composer for theater and dance multimedia projects.
Annika Boholm är dansare, koreograf och författare. Här är lite kort om henne från hennes cv: For me it doesn’t matter what the genre is called; with a desire to explore and articulate phenomena and ideas, I do thingsI believe inwithout necessarilyknowing the way or howthe results will turn out. I am a generalist with a special interest in collaborative and creative processes. Coming from dance, creating conditions for kinesthetic sharing remains as one of the cores of my work – genre disobedient writing, staging, screening,
teaching. All of it an eco-system of experiences and relations that constantly seeks modes of transformation.
Mathias Landæus is a Swedish jazz pianist and composer, well known for his adventurous attitude and excellent musicianship. He has released 20 albums since his record debut in 1996. His output ranges from jazz to electronic music and free improvisation. As a composer, visionary leader and master collaborator, his work celebrates connection, imagination and freedom.
Daniel Boyacioglu, född 1981, har skrivit sex diktsamlingar. Han har också turnerat med Riksteatern, spelat i I väntan på Godot på Dramaten, skrivit librettot till operan Triumf och tragedi för Kungliga Operan, gjort radioteateruppsättningar och tre musikalbum. Sedan 2013 arbetar han också som brandman.
Felice Hapetzeder´s (SE) work is centred in the lens-based practices of video and still image. With documentary departure points in life and history connected to personal experiences, Hapetzeder often develops his work in collaborations with others. This approach provides unexpected new entries to the artistic vision.
Katarina Eriksson är verksam som dansare och koreograf med ett stort intresse för andra konstformer. Hon är klassiskt skolad dansare men arbetar främst på den fria, nutida dansscenen och många arbeten görs i andra miljöer än det vanliga scenrummet. Katarina har, utöver arbetet med Räserbyrån, pågående samarbeten med bildkonstnären Maria Hurtig, komponisten Lise-Lotte Norelius och författaren Kerstin Norborg. Våren 2021 examinerades Katarina från masterprogrammet Nya performativa praktiker på Stockholms Konstnärliga Högskola.
Per Sacklén är dansare och koreograf verksam i Stockholm. Som klassiskt skolad dansare har han arbetat i flera repertoarkompanier både i Sverige och utomlands. Sedan mitten av 90-talet har Per arbetat med samtida dans på projektbasis, både som dansare och koreograf. De senaste åren har hans arbete huvudsakligen kretsat kring Räserbyråns projekt men han har även medverkat i andra
koreografers verk. Sedan 2014 är han medlem i Weld Company; ett pågående arbete som fokuserar på koreografi, metoder och praktiker inom dans. Inom Räserbyrån har Per även haft möjlighet att fördjupa sig i sitt undersökande av ljud och han har skapat musik till ett antal produktioner.
Terrier-kvällar riktar sig till alla som är intresserade av konstnärliga processer och nära möten med konstnärer. Genom att bjuda in konstnärer från olika discipliner och genrer skapas en mötesplats där idéer och konstnärliga uttryck står sida vid sida och på så sätt inspirerar och öppnar för oprövade möjligheter.
Genom Räserbyråns medlemskap i Skeppsholmsstudion har vi möjlighet att fortsätta arbetet med denna typ av evenemang och eftersom det fortfarande finns ett behov av informella och inspirerande träffar för både konstnärer och besökare ser vi Terrier-kvällar som en möjlighet att fylla det behovet. Räserbyråns stora kontaktnät, ackumulerat över mer än 30 års yrkesverksamhet inom konsten, genererar en brett utbud av dansare, koreografer, musiker, konstnärer och författare som kan ge liv åt evenemangen och erbjuda sina specifika erfarenheter och kunskaper till både publik och övriga deltagare. Liksom Räserbyråns arbete i stort riktar sig Terrier-kvällar mot att erbjuda en alternativ scen för samtidskonst jämte de etablerade institutionerna, och kvällarna främjar ett nära samtal mellan utövare och publik.
Räserbyrån startades 1997 av Katarina Eriksson, Per Sacklén och Håkan Mayer, och kom ur ett behov av att söka nya perspektiv på dansen, där det relationella och allas rätt till den egna kroppens upplevelse och förmåga skulle ligga som grund.
Till en början arbetade gruppen med Fylkingen i Stockholm som bas, och det var också här de började arrangera de så kallade Terrier-kvällarna. Dessa har utgjort en mötesplats för improviserad dans, musik, film och installation, vilket summerar kvintessensen av Räserbyråns praktik; det empatiska och experimentella förhållningssättet.
TERRIER #3

TERRIER på Fylkingen den 3 maj kl 19.
– Filmvisning: Amen – amen (1998) av Agnes Muranyi, musik: Ákos Rósmann, dans: Räserbyrån
– AR-verk: Möjliga och knappt möjliga rörelser av Helene Berg
– Instant komposition: dans: Räserbyrån + gäster, musik: Gubbludd; Lise-Lotte Norelius, Ida Lundén, Sören Runolf, Mats Lindström
Om filmen Amen – amen (Räserbyråns första dansverk på Fylkingen):
Ákos Rózmanns musikstycke Amen – amen var Räserbyråns utgångspunkt för deras första egna produktion som gjordes på förfrågan från Fylkingen. Verket hade sin urpremiär både som musikstycke och som dansföreställning på Fylkingen den 2 oktober 1998. Filmatiseringen av Amen – amen gjordes av Agnes Muranyi.
Musiken till dansverket Amen – amen består av tre självständiga verk av Ákos Rózmann, ”Orgelstycke 2” från 1981, ”Impulsioni 1, 2, 3 och 4” från 1973-74/81 och ”Amen – amen” från 1997.
Om möjliga och knappt möjliga rörelser av Helene Berg
Animerade tolkningar av sekvenser i Kung Fu filmen – ”Örnens klor”.
Här i frysta och rörliga versioner med hjälp av AR teknik.
Instant composition
Räserbyrån slår sig åter samman med de musikaliska vännerna Lise-Lotte Norelius, Sören Runolf, Ida Lundén och Mats Lindström för en utflykt in i en mångbottnad och oförutsägbar framtid. Medverkande dansare är Sunniva Vikør Egenes, Benni Pohlig, Anna Westberg, Ossi Niskala, Katarina Eriksson och Per Sacklén.