Om Räserbyrån

Räserbyråns verksamhet startades 1997 ur tanken om konstnärligt skapande utifrån demokratiska värderingar och en jämlik praktik. I våra olika projekt och produktioner löper tillgänglighet, utbyte och kommunikation som en röd tematisk tråd och i våra föreställningar arbetar vi utförligt med att skapa möjligheter för delaktighet på lika villkor. Kärnan i vårt skapande bygger på att skapa möten, där relationer och fysiska förhållanden står som en central frågeställning för hur dessa möten blir till, ter sig och upplevs av de olika aktörerna. Det är viktigt för oss att vara en verksamhet som bjuder in till delaktighet, oavsett funktionalitet, ålder eller andra parametrar, och vi tror att vårt fokus vid att bredda dansens gränser kan hjälpa till att inkludera en bredare publik än vad som är norm för just dansföreställningar.

 

2019

2019 är ett spännande och innehållsrikt år för Räserbyrån som präglas av kreativitet och bredd i produktionerna. Vi skapar ett nytt stycke, Molnet – ett fantasilaboratorium och fortsätter arbetet med vårt undersökande koreografiska arbete, Solot, som visas i studioformat. Vi spelar åtta föreställningar av Prassel under festivalen Close encounters vol. 2 i arrangemang av Danshallerne i Köpenhamn. Vi fortsätter vårt arbete med att utveckla Tyst vandring i samarbete med Färgfabriken och fördjupar vårt engagemang i nätverket för communitydans. Vi återupptar succén med Terrier-kvällar då vi ser ett behov av den sortens mötespunkt. På hösten genomför vi vårt projekt Barn i förskolan möter danskonstnärer med fyra olika barngrupper som vi träffar en gång per vecka under åtta veckor. I samband med det projektet ger vi även 15 föreställningar av Molnet – ett fantasilaboratorium på Botkyrka konsthall och Artipelag.

 

Skeppsholmsstudion

2015 blev vi medlemmar i Skeppsholmsstudion, som är vår bas när vi skapar våra nya arbeten. Som en del av vår verksamhet under 2018 kommer vi att bjuda in till en serie träffar med visningar av improviserade arbeten, samtal och umgänge.

 

Communitydans

Vi är med i ett nätverk för att främja och utveckla communitydans, initierat av DIS och Danskonsulenterna i Västra Götaland. Våra arbeten med äldre på boenden i Berga och Tumba samt projektet Tyst vandring liknar till formen communitydans; detta är något vi vill ge mer utrymme åt i vår verksamhet. Vi vill bredda vårt kontaktnät och utveckla metoder för kreativt arbete tillsammans med människor med olika erfarenheter.

 

Turnéverksamhet

Vi har koncentrerat oss på att nå ut med Prassel internationellt. Detta resulterade i   att vi gästspelade på The Place i London och  Cambridge Junction i England i april 2018 samt på festivalen Close encounters vol. 2 i Köpenhamn 4-7 april 2019. Räserbyrån är medlem av Assitej och vi arbetar för att nå ut med våra produktioner via deras internationella nätverk.

 

Föreställningar i urval

  • I oktober 1998 koreograferade vi en föreställning på Fylkingen i Stockholm, ”Amen-Amen”, till musik av Ákos Rózmann
  • ”Lådracet” hade premiär på Fylkingen den 17:e februari 2001.
  • Den 1 september 2004 hade vi premiär på dansverket ”Isola” i Gävle under Digital Vital festivalen.
  • ”Tyst vandring” i samarbete med Färgfabriken och Ingo Reulecke, juni 2016.
  • ”Träda fram” i samarbete med Lise-Lotte Norelius på festivalen K.R.O.P.P. arrangerad av SU-EN på Uppsala konsert och kongress 2016.

För barn

  • Den 18 oktober 2008 hade Zappe och Vilding, en dansföreställning för barn från 5 år, premiär på ZebraDans i Stockholm.
  • 23 november 2010 hade Huset har vingar, en föreställning riktad till barn från 4 år, premiär på Fylkingen.
  • 20 oktober 2013 hade Prassel premiär på Moderna Museet i Stockholm. Prassel riktar sig barn i åldern 6 månader till 2 år.
  • 17 maj 2016 hade Längs vägen –berättelser i dans och musik premiär på Moderna Museet i Stockholm. Längs vägen… riktar sig till barn 5-10 år.
  • 5 februari 2019 hade Molnet – ett fantasilaboratorium premiär på Kista bibliotek efter ett två veckor långt residens med workshops. Molnet skapade vi i samarbete vi med Helene Berg.

 

Vi som är Räserbyrån

Katarina Eriksson har varit yrkesverksam som dansare sedan 1989. Mellan 1990-1995 var hon anställd i Kungliga teaterns balett. Från -95 har hon frilansat och då arbetat med bl.a. Björn Elisson, Helena Franzén, Gunilla Heilborn, Susanne Jaresand, Per Jonsson och Jens Östberg. Katarina har pågående samarbeten med konstnären Maria Hurtig samt med dansaren/koreografen Ingo Reulecke, Berlin. Hon har mestadels varit verksam i Stockholm.

Håkan Mayer Började dansa på Operans balettelevskola 1971 och anställdes vid operabaletten 1979. Dansade Schakt av Per Jonsson 1983, vilket blev en vändpunkt och resulterade i en begäran om tjänstledighet 1986, och ett avslut något år senare. Som freelance har han, även jobbat med koreograferna, Kenneth Kvarnström, Susanne Jaresand, Cristina Caprioli, Greta Lindholm, Kajsa Giertz, Birgit Cullberg, Philipp Blanchard, Mats Ek och Björn Elisson, för att nämna några. Eget koreograferande började på Drottningholm 1995 med ”Himmelske Händel”, vilket lett till många uppdrag inom operagenren.

Per Sacklén är en stockholmsbaserad dansare och koreograf. 1984 anställdes han vid Operan i Stockholm och har sedan dess arbetat som dansare vid kompanier både i Sverige och utomlands. Sedan mitten av 90-talet har Per även arbetat med samtida dans på projektbasis, både som dansare och koreograf. Sedan 2014 är han medlem i Weld Company; ett pågående arbete som fokuserar på koreografi, metoder och praktiker inom dans.

Annonser